شهيد اصلان‌ جمالخواه‌

ديپلم‌ وظيفة‌ شهيد اصلان‌ جمالخواه‌ مركيه‌ فرزند قهرمان‌ به‌ سال‌ 1340 در روستاي‌ خشكنودهان ‌پايين‌ شهرستان فومن در يك‌ خانواده‌ مذهبي‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پس‌ از گذران‌ دوران‌ كودكي‌، وارد مدرسه‌ شد و در سال‌ تحصيلي‌ 59 ـ 58 موفق‌ به‌ اخذ ديپلم‌ اقتصاد اجتماعي‌ از دبيرستان‌ شهيد شهرام‌ طلوعي‌گرديد.
پس‌ از اخذ ديپلم‌ به‌ خدمت‌ فراخوانده‌ شد. پس‌ ازطي‌ دوره‌ آموزشي‌، رهسپار جبهه‌  به منطقه بوکان اعزام شد. چندروزي‌ در مياندوآب‌ جهت‌ ديدن‌ آموزش‌ مقدماتي‌مستقر و سپس‌ در عمليات‌ بوكان‌ شركت‌ نمود، وتپه‌هاي ‌استراتژيكي‌ بوكان‌ که در دست حزب كومله‌ و دمكرات‌  بود   پس‌ از چند روز درگيري‌  مورخه‌6/7/60  این منطقه را  آزاد کردند..
اين‌ شهيد بزرگوار پس‌ از مدتي‌ استقرار در بوكان‌، راهي‌ باختران‌ شد و پس‌ از آن‌ به‌ گيلان‌ غرب‌ رفت‌.پس‌ از چند روز‌، جهت‌ مستقر شدن‌ در كوههاي‌ باغ‌ كوه‌ سرپل‌ ذهاب‌، در تاريخ‌ بيستم‌ ارديبهشت‌1361 به‌ سوي‌ آن‌ ناحيه‌ شتافت‌ و مدتي‌ از حضور وي‌ در آن‌ ناحيه‌ گذشت‌، تا اينكه‌ شهيد مذكور همراه‌ بافرمانده‌ گروهان‌ و فرمانده‌ دسته‌ و يك‌ نفر درجه‌دار و دو نفر از سربازان‌، جهت‌ شناسايي‌ تپه‌ تق‌ تق‌سرپل‌ ذهاب‌، به‌ آن‌ سوي‌ مي‌روند و‌ در ساعت‌ 30/5 دقيقه‌ دهم‌ تير 1361 در ناحيه‌اي‌ موسوم‌ به‌«سرتنگ‌» واقع‌ در نزديكي‌ نوار مرزي‌ ايران‌ و عراق‌، با مزدوران‌ بعثي‌ درگير مي‌شوند كه‌ در آن‌ درگيري‌، جمالخواه‌ مفقود و همراهانش‌ نيز به‌ اسارت‌ نيروهاي‌ دشمن‌ درمي‌آيند.
وصيت‌ نامه‌اي‌ دارد كه‌ در بخشي‌ از آن‌ آورده‌ است‌: «اي‌ امت‌ شهيد پرور و قهرمان‌، دنباله ‌روي‌ امام‌خميني‌ باشيد و امام‌ را تنها نگذاريد و به‌ گروهك‌هاي‌ منافقين‌ و تمامي‌ ايادي‌ دشمن‌ در داخل‌، حتي‌فرصت‌ فكر كردن‌ ندهيد...».

وصیت نامه شهید

بسم الله الرحمن الرحيم
با درود به رهبر كبير انقلاب اسلامي و با درود به تمامي شهداي انقلاب اسلامي ايران و با درود به تمامي رزمندگان انقلاب و با درود به امت شهيد پرور ايران. درود به تمامي بازماندگان شهداي جنگ تحميلي و با درود بر شهداي جنگ تحميلي كه عاشقانه عزيزترين و با ارزش ترين دارايي هاي خود را بر كف اخلاص گذارده و براي معامله با خداي خود عاشقانه به تجارتي بزرگ دست زدند و به اميد پيروزي هر چه زودتر اسلام بر كف جهاني و به اميد پيروزي هر چه زودتر رزمندگان اسلام بر عليه كفر صدامي.
اينجانب ديپلم وظيفه ارسلان جمالخواه فرزند ولي قهرمان جمالخواه درحاليكه چند روزي به عمليات مانده است به قرار زير وصيت مي كنم:
اي امت شهيد پرور و قهرمان توصيه هاي چند با شما دارم همچنان استوار مقاوم باشيد 2 ـ دنبال روي انقلاب امام خميني باشيد و امام را تنها نگذار. 3 ـ به گروههاي منافق و محارب و تمامي اياد و دشمن در داخل حتي فرصت فكر كردن ندهيد آنها را به شدت سركوب كنيد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته.
اصلان جمال خواه
61/3/20