شهيد محمد دلكش‌

 
پاسدار شهيد محمد دلكش‌ فرزند نوروز علي‌ به‌ سال‌ 1343 در روستاي‌ كسگره شهرستان فومن پا به‌ جهان‌ هستي‌ گذارد. وارد مدرسه‌ گرديد و تا پايه‌ي‌ سوم‌ نظري‌ به‌ ادامه‌ي‌ تحصيل‌ پرداخت‌.
پس‌ از دوره‌ تحصيل‌ به‌ عضويت‌ نهاد سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامي‌ شهرستان‌ فومن‌ درآمد و مدتي‌ در اين‌ نهاد انقلابي‌ به‌ فعاليت‌ پرداخت‌، تا اينكه‌ از اين‌ نهاد به‌ جبهه‌ي‌ غرب‌ اعزام‌ شد و در آن‌ ديار به‌ جنگ‌ و ستيز با كافران‌ صدامي‌ پرداخت‌.
در بعدازظهر سي‌ام‌ ارديبهشت‌ 1364 هنگامي‌ كه‌ از اروميه‌ به‌ ظرف سنندج‌ با يكدستگاه‌ خودرو پيكان‌ در حركت‌ بود، در سي‌ كيلومتري‌ ديوان‌ دره‌ ـ سنندج‌، در حاليكه‌ دو طرف‌ جاده‌ به‌ اشغال ‌ضدانقلابيون‌ درآمده‌ بود، اتومبيل‌ ايشان‌ واژگون‌ گرديد و در اين‌ سانحه‌، محمد دلكش‌ به‌ شهادت‌رسيد و به‌ ديدار معبودش‌ شتافت‌. مزار این شهید در گلزار شهداء کلرم می باشد.

<<وصیتنامه>>

 درود بر امام امت خمینی بت شکن ابراهیم زمان سلام بر شهادت سلام بر حسین (ع) سالار شهداءسلام بر هر قطره خونی که در راه معبود ریخته میشود  سلام بر شهادت   سلام بر  شهادت وسلام و درود  بر شما خانواده ی بزرگوارم پدر و مادر عزیزم سلام ودرود بر شما پدر و مادری که برایم رنج و زحمت کشیده اید و مرا با با دسترنج خود بزرگ کرده تا مرا خدمتکاری ناچیز اسلام تحویل جامعه دادید . شکر خدا میکنم که قدری مهلتم داد تا اسلام واقعی را بشناسم و در خاموشی جهل ا ز دنیا نروم. و این انقلاب به رهبری پیامبر گونه ی امام امت باعث شدکه من از لا ک خود بیرون آیم و به این دنیا و زندگی به دید دیگری نگاه کنم. خوشحالم که جانم را نثار اسلام و مکتب محمد (ص) و علی (ع) میکنم بار الها ،ای پروردگار بزرگ ، این هدیه ی خون نا قابلم  را که ارزش در مقابل درگاهت ندارد بپذیر  و از گنا هانم صرف نظر کن . به برزگواری خود، مرا در روز قیامت در بارگاه پیامبر گرامی (ص) و  علی (ع) و سالار شهدا حسین (ع) قرار بده و شهدای انقلاب اسلامی و شهدای اسلام سر افکنده و خجل مگردان. رسالت زینب گونه ات را ادا کنی و اما شما پدرم  درود بر تو که چون ابراهیم فرزند خود را به فرمان حق  راهی  جبهه نمودی  تا قربانی نا چیزی را در راه الله  داده باشی . در زندگی به شما رنج فراوان دادم ولی امیدوارم که جانم را در
راه شما که همان را ه اسلام  و دین خداست فدا کنم. انشاالله ... هیچوقت به من نا کام نگوئید  چون من در نهایت کام را گرفتم که بهترین نعماتست . پدر جان  زنگی دنیا و کار کوشش نیز میتواند وسیله ی سعادت باشد. اما بشرط اینکه فی سبیل الله باشد. پس در همه کارهایت همچون گذشته مقاوم باش.و شکر خدا کن که امانت ناچیز را سالم تحویل دادی و همانطور که عرض کردم از شما حلالیت میطلبم چون از آن روزی که عازم جبهه شده ام کم مقدار نتوانستم وظیفه ام را در مقابلتان  انجام دهم . که امیدوارم به بزرگواری خود ببخشید.. پایان
....دسته پینه بسته ات را برای آخرین بار می بوسم و از شما حلالیت  می طلبم  انشا ا.... که برایم ناراحت نباشی و روحیه قوتت  را حفظ کنی و هیچوقت نارا حت نباشی  چون من به آرزوی دیرینه ام رسیدم وبه شهادت که بزر گترین سعادت است نائل شدم و شما ها نیز آرزوئی برای من جز سعادت نداشتید  پس شاد باش و به خودت افتخار کن که هدیه ای ناچیز تو مورد قبول درگاه خداوند قرار گرفت.و اما شما برادرانم   امروز شما مسئولیت بزرگی بر عهده دارید. حفظ این آب و خاک و از همه مهمتر حفظ اسلام امروز وظیفه شماهاست . اگر من در این راه سعادتی نسیبم شد که رفتم شما را به چند نکته وصیت می کنم  عزیز جان   از شما می خواهم که در شهادتم صبور باشی و همه را دلداری دهی  و مسئولیت حساسی  خانواده ات را به نحو احسن انجام بده . و از شما زن برا در بزرگوارم حلالیت می طلبم و آرزوی سعادت و   موفقیت شما را از درگاه خداوند بزرگ خواستارم عزیز جان  در پایان از شما وهمسرتا ن خداحافظی می کنم و موفقیتان را از درگاه ایزد منان آروزمندم.
برادرم   اسماعیل جان درست را بخوان و از شهادت من هیچوقت ناراحت نشو و به مراسم مذهبی پیش قدم اش و هر چند وقت کردی بخصوص روزهای جمعه و یا شب جمعه اگر فرصتی پیش آمد سری بر مزارم بزن و با صدای شیرین خود قرآن بخوان و از خداوند برایم طلب آمرزش کن .
شما عظیم جان  که امیدوارم در درسهایت موفق باشی  و به تو سفارش  می کنم که درسهایت را بخوانی و چون َآخرین فرزند خانواده هستی بیشتر بفکر خانواده  و پدر و مادرم باش. برایت آرزوی موفقیت می کنم .
و شما خواهرم بعداز شهادتم هیچوقت نارحت نباش   و حجاب و عفت و پاکدامنی را سر لوحه زندگی خود قرار ده و همیشه در خانواه و بیرون از خانوداده فاطمه وار و زینب گونه عمل کن برایت آرزوی موفقیت دارم   انشا اله که موفق و موید باشی.
و اما شما آشنایان و بستگان و همه شما آشنایان   هر چند کوچکتر از آنم که بخواهم نکاتی را تذکر دهم  اما پشتیبان ولاین فقیه باشید امام را و روحانیت را تنها نگذارید برای اسلام و آزادی مسلمین تلاش کنید. کم توقع و پرکار باشید واز خداوند برایم طلب آمرزش کنید از همه شما دوستان و آشنایان حلالیت می طلبم خانواده بزر گوارم   اگر کسی بعداز من به شما رجوع کرد وگفت از من چیزی طلبکار است به او بدهید و راهم را ادامه دهید
سنگر مسجد را خالی نکنید به ضعفا و درماندگان کمک کنید . برایم مجلس پر شکوه نگیرید و به خودتان ناراحتی راه ندهید.
اما از همه شما همکاران  و برادران سپاهی چه سر محل کار و یا چه در جاهای دیگر از همگی التماس دعا داشته و حلالیت  می طلبم .
و چون من سعادت خود را مدیون سپاه می دانم و بهترین ساعات عمرم   ساعاتی است که در سپاه بودم و در لباس سپاهی انشاا.... که همه شما عزیزان پاسدار برای پیشبرد اهداف سپاه تلاش کنید و زحمت بکشید. برای احتیاط یکسال نماز وروزه قضا دارم و از شما خانواده بزرگوارم خواهانم که آنرا بجا آورید. در خاتمه از همگی طلب حلالیت نموده و به خداوند بزرگ می سپارمتان.
پروردگارا  دین اسلام را یاری فرما ومسلمین را هر چه زودتر به پیروزی نهائی نائل گردان خداوندا ترا به یگانگیت قسم می دهم شهادت در راه اسلام نصیبم کن و گناهانم را ببخش  و مرا در صف شهدا قرارده ترا به یگانگیت قسم می دهم شهادت در راه اسلام نصیبم کن و گناهانم را ببخش و مرا در صف شهدا قرارده الهی   بحدی گناه کردم واز فرمانت سر پیچی نموده ام که شرمنده ام مرا از بخشیده شدگان در گاهت قرار ده خدایا امام امت را در پناهت حفظ کن  خداوندا   پیمودن راهت را نسیبم کردی و شهادت در این راه نیز نصیبم کن خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار
اراتمند شما    محمد دلکش