شهيد ابوالقاسم‌ رضايي‌

سرباز وظيفه‌ شهيد ابوالقاسم‌ رضايي‌ فرزند نازعلي‌ به‌ سال‌ 1340 در دهستان‌ گوراب‌ پس شهرستان فومن‌ ديده‌ به ‌جهان‌ گشود. خانواده‌اي‌ كه‌ اين‌ شهيد در آن‌ پا گذاشت‌، كشاورز بودند و بسان‌ بيشتر خانواده‌هاي ‌ساكن‌ در اين‌ روستا و روستاهاي‌ همجوار، از راه‌ كشاورزي‌ و زراعت‌ روزگار مي‌گذارنيدند.
شهيد رضايي‌ در چنين‌ خانواده‌اي‌ به‌ رشد و نمو پرداخت‌. به ‌خاطر مشكلاتي‌ كه‌ در پيش‌ روي‌ داشت‌، از تحصيل‌ بازماند و موفق‌ به‌ رفتن‌ به‌ مدرسه‌ نشد. زمان‌ سپري‌ شد و اين‌ شهيد بزرگوار با تحمل‌ پاره‌اي‌ از مشكلات‌ و صبر در برابر ناملايمات‌ زندگي‌، به‌ سن‌ جواني‌ رسيد و به‌ خدمت‌ سربازي‌ فراخوانده‌ شد.
دوره‌ آموزشي‌ سه‌ ماه‌ خود را در نيروي‌ زميني‌ ارتش‌ گذراند و در طي يك‌ تقسيم‌بندي‌، وارد لشكر 77 خراسان‌ شد. مدتي‌ در تيپ‌ 3، گردان‌ 110، گروهان‌ سوم‌ اين‌ لشكر بسر برد و انجام‌ وظيفه‌ مي‌نمود،تا اينكه‌ بنا بر ضرورت‌، به‌ جبهه‌ي‌ جنوب‌ كه‌ در آنوقت‌ درگير جنگ‌ بود، اعزام‌ شد. اين‌ شهيدوالامقام‌ سرانجام‌ در تاريخ‌ بيست‌ و نهم‌ تير 1361 در منطقه‌ي‌ عملياتي‌ شلمچه‌، به‌ درجه‌ي‌ رفيع‌شهادت‌ نايل‌ آمد و با اين‌ دنياي‌ فاني‌ وداع‌ گفت‌. مزار این شهید در روستای گوراب پس فومن می باشد.