شهيد هادي‌ شمسي‌پور

بسيجي‌ شهيد هادي‌ شمسي‌پور ازبري‌ فرزند علي‌ اصغر به‌ سال‌ 1343 در روستاي‌ از بر پايين شهرستان فومن‌ چشم‌به‌ جهان‌ گشود. دوره ابتدايي را در مدرسه‌ي زادگاهش به پايان برد و پس از آن به مدرسه راهنمايي دوبخشر رفت كه پس از طي اين دوره‌، وارد دبيرستان‌ شهيد جان‌پرور گوراب‌ پس‌ گرديد و تاپايه‌ دوم‌ متوسطه‌ به‌ ادامه‌ تحصيل‌پرداخت‌.
پس‌ از ترك‌ تحصيل‌، در پايگاه‌ مقاومت‌ بسيج‌ شهيد بهشتي‌ روستاي‌ ازبرپايين‌ مشغول‌ به‌ فعاليت‌ شدو پس‌ از چند ماه‌، به‌ ستاد مقاومت‌ بسيج‌ گوراب‌ پس‌ پيوست‌ و در آنجا به‌ عنوان‌ مسئول‌ آموزش‌نظامي‌ فعاليت‌ كرد.
در اواخر سال‌ 1361 جهت‌ تكميل‌ آموزش‌ نظامي‌ و حضور در جبهه‌، روانه‌ي‌ پادگان‌ منجيل‌ شد و درفروردين‌ 1362 از نهاد سپاه‌ پاسداران‌ شهرستان‌ فومن‌، به منطقه‌ي‌ جنگي‌ مريوان‌ اعزام‌ شد. پس‌ ازمدتي‌ به‌ عنوان‌ جانشين‌ گردان‌ در عمليات‌ شركت‌ نمود‌ و در طي‌ چند ماه‌، چندين‌ عمليات‌ عليه‌نيروي‌ حزب‌ كومله‌ و دمكرات‌ كردستان‌ انجام‌ داد.
مدتي‌ گذشت‌، تا اينكه‌ در نوزدهم‌ خرداد 1362 در حالي‌ كه‌ به‌ همراه‌ يكي‌ از دوستان‌ و يك‌ راننده‌جهت‌ پاكسازي‌ منطقه‌ي‌ جانوران‌ مريوان‌ در حال‌ حركت‌ بودند، ناگهان‌ مورد كمين‌ قرار گرفتند كه‌شهيد شمسي‌پور به‌ همراه‌ دوستش‌ به‌ محاصره‌ي نيروهاي‌ كومله‌ و دمكرات‌ درآمدند و بقيه‌ نيروها كه ‌در پشت‌سر ايشان‌ بود، عقب‌‌نشيني‌ نمودند.
شهيد شمسي‌پور به‌ همراه‌ دوستش‌ يوسف‌ عزيزي‌ به‌ مدت‌ ده‌ روز در زندان‌ نيروهاي‌ حزب‌ كومله و ‌دمكرات‌ كردستان‌ در اسارت‌ و شكنجه‌ بسر مي‌برند، تا اينكه‌ بيست‌ونهم‌ خرداد همان‌ سال‌ به‌ دست‌ اعضاي‌ اين‌ دو حزب‌ مزدور، با اسلحه‌ سرد (تبر) به‌ شهادت‌ رسيدند. مزار این شهید در زادگاهش قراردارد.
بسيارمهربان‌ بود و به‌ فرايض‌ ديني‌ و آداب‌ اسلامي‌، اهميت‌ بسيار مي‌داد. از خصوصيات‌ بارزش‌ اينكه‌، به‌ نهاد بسيج‌ علاقمند بود و هرگز لباس‌ اين‌ نهاد را از تن‌ در نمي‌آورد و هميشه‌ مي‌پوشيد. از قدم ‌گذاردن‌ در راه‌ شهادت‌ و رسيدن‌ به‌ آزادي‌ اظهار رضايت‌ و تمايل‌ مي‌كرد و پيمودن‌ راه‌ مولايش‌،حضرت‌ علي‌ عليه‌ سلام‌ را بسان‌ ديگر شهدا طلب‌ مي‌نمود.
درقسمتی از وصیت نامه شهید می خوانیم...من برای دفاع از مملکت اسلامی و برای دفاع از ناموس الهی آگاهانه به جبهه میروم.