شهيد محمد صفايي‌

شهيد محمد صفايي‌ قلعه‌ رودخاني‌ فرزند كاسعلي‌ به‌ سال‌ 1333 در روستاي‌ فوشه‌ از توابع‌ دهستان‌گوراب‌ پس شهرستان فومن ‌زاده‌ شد. اين‌ شهيد گرانقدر به‌ خاطر مشكلات‌ دوره خود، نتوانست‌ به‌ ادامه‌ي تحصيل‌ پرداخته‌ و به‌ كسب‌ علم‌ و دانش‌ بپردازد، از اين‌ رو فقط‌ در حد خواندن‌ و نوشتن‌ اكتفا نمود و به‌ همين‌ مقداربسنده‌ كرد.
با گذشت‌ زمان‌ و طي‌ دوران‌ كودكي‌، به‌ دوره‌ نوجواني‌ و جواني‌ رسيد و در اين‌ دوره‌ به‌ كارهاي‌كشاورزي‌ و همچنين آزاد پرداخت‌. بعد از مدتي‌ به‌ تهران‌ رفت‌ و در يكي‌ از كارخانه‌هاي‌ اين‌ شهر، مشغول‌ به‌كار گرديد. در اين‌ فاصله‌ نيز تشكيل‌ خانواده‌ داد و به‌ اداره‌ي‌ زندگي‌ مستقل‌ پرداخت‌. پس‌ از شروع‌جنگ‌ تحميلي‌، از واحد بسيج‌ پايگاه‌ شهريار تهران‌، به‌ جبهه‌ اعزام‌ شد و به‌ جنگ‌ با متجاوزين‌ بعثي‌پرداخت‌.
غيرت‌ و جوانمردي‌ كه‌ در وجود او حاكم‌ بود، وي را بر آن‌ داشت‌ كه‌ دليرانه‌ به‌ جنگ‌ با دشمن‌ بپردازدو هيچ‌گاه‌، ساكت‌ ننشيند. در همه‌ حال‌ آماده‌ و گوش‌ به‌ فرمان‌ بود و در ميادين‌ نبرد حضوري‌ فعال‌ داشت‌، مدتي‌ در راه‌ انقلاب‌ اسلامي‌ و كيان‌ مملكت‌ اسلامي‌ جنگيد، تا اينكه‌ در ششم بهمن  ‌1365 در منطقه‌ عملياتي‌ شلمچه‌ (كربلاي‌ 5) بر اثر اصابت‌ تركش‌ به‌ صورت‌ و پا، به‌ خيل‌ كاروان‌شهيدان‌ پيوست‌ و در نهايت‌، در روستاي‌ قلعه‌رودخان‌ هم‌ آغوش‌ خاك‌ گرديد.از وی 5فرزند (2پسرو 3دختر) به یادگار مانده است.