شهيد عليرضا نويدي‌ مقدم‌

سرباز رشيد اسلام‌ شهيد عليرضا نويدي‌ مقدم‌ فومني‌ فرزند  محمدعلي‌ به‌ سال ‌1345 در تهران‌ متولد شد. بعد از گذراندن‌ دوره‌ ابتدايي‌ و راهنمايي‌، وارد دبيرستان‌ فردوسي‌ سابق‌فومن‌ (محل‌ اداره‌ آموزش‌ و پرورش‌ كنوني‌) گرديد و سرانجام‌ با جديت‌ فراوان‌، موفق‌ به‌ اخذ مدرك‌ديپلم‌ در سال‌ 1363 شد.
پس‌ از اين‌ به‌ خدمت‌ سربازي‌ فراخوانده‌ گرديد. دوره‌ آموزشي‌ را در لشكرك‌ تهران‌ گذراند و بعد ازآن‌ در هيجدهم‌ ارديبهشت‌ ماه‌ 1364 به‌ جبهه‌ي‌ مريوان‌ رفت‌. در جبهه‌ مسئوليت‌هايي‌، از جمله‌سردستگي‌ گردان‌ «يا زهرا (س‌)» را برعهده‌ داشت‌. اين‌ شهيد گرانقدر در راه‌ حفظ‌ و حراست‌ از نظام‌مقدس‌ جمهوري‌ اسلامي‌، به‌ جهاد و مبارزه‌ با دشمنان‌ كمربست‌ و حدود 22 ماه‌ در مناطق‌ مختلفي‌از جبهه‌هاي‌ نور عليه‌ ظلمت‌ نبرد كرد، تا اينكه‌ سرانجام‌ در بيست‌ و چهارم‌ دي‌ 1365 در ارتفاعات‌402 منطقه‌ي‌ سومار به‌ وصال‌ رسيد و به‌ خيل‌ كاروان‌ شهداي‌ مفقود هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌ پيوست‌.  که پيكرش بعداز مدتها شناسایی و تشیع در گلزار فومن‌ به‌ خاك‌ سپرده شد.
از خصوصيات‌ اخلاقي‌ اين‌ شهيد بزرگوار مي‌توان‌ به‌ مهرباني‌ و اخلاق‌ نيكو‌ و همچنين‌ محبتش‌ به‌ديگران‌ را اشاره‌ نمود. بسيار با ادب‌ و با احترام‌ بود. به‌ فرايض‌ ديني‌ پايبند و در كنار عبادت‌، به‌مطالعه‌ي‌ كتابهاي‌ آزاد، به‌ ويژه‌ كتابهاي‌ ديني‌ و تاريخي‌ علاقه‌ي‌ وافري‌ داشت‌ و با جمع‌آوري‌ كتابهايي‌ از اين‌ دست‌، كتابخانه‌اي‌ در منزل‌ تشكيل‌ داده‌ بود.
دست‌ نوشته‌هاي‌ بسياري‌ از اين‌ شهيد والامقام‌ برجاي‌ مانده‌ كه‌ از جمله‌ آنها، خاطراتي‌ است‌ كه‌قسمتي‌ از آن‌ در پي‌ مي‌آيد:
«ساعت‌ 20/11 دقيقه‌ شب‌ مورخه‌ 21/1/65 بود كه‌ اولين‌ گلوله‌ توپ‌عراق‌ در منطقه‌ استحفاظي‌ ما منفجر شد و اين‌، آغاز آتش‌ تهيه‌ عراق‌ براي‌ تهاجم‌ و بعد از آن‌ بود.حدود يك‌ ساعت‌ تمام‌، منطقه‌اي‌ به‌ وسعت‌ 6 الي‌ 7 كيلومتر مربع‌ از خط‌ ما زير آتش‌ بود. گلوله‌هاي‌توپ‌ كاتيوشا 120 و غيره‌ بود كه‌ بر سر ما مي‌باريد. در همان‌ دقايق‌ اول‌، دو تن از بچه‌ها شهيد شدندو جنازه‌شان‌ را در يك‌ سنگر گذاشتيم‌. بلافاصله‌ با دست‌ پاچگي‌ تمام‌، همه‌ بچه‌ها را به‌ كانال‌سنگرهاي‌ نگهباني‌ فرستادم‌ و خودم‌ هم‌ رفتم‌ بالا و يك‌ قبضه‌ آر پي‌ چي‌ را برداشتم‌ و منتظر تهاجم‌ دشمن‌ مانديم‌. قصد عراق‌، تصرف‌ ارتفاعات‌ بود كه‌ در مجاورت‌ گردان‌ ما قرار داشت و تهاجم‌عمده‌ هم‌ در همان‌ قسمت‌ بود...».